Karin van Paassen: ‘We verzamelen inmiddels 40 jaar hoeden, die we meenemen van onze reizen. De eerste hoed kochten we in Mexico in 1979 op onze eerste reis buiten Europa en daarna is het nooit meer gestopt.’

‘We voelen ons altijd aangetrokken door vreemde culturen en zijn nieuwsgierig naar het leven van mensen in andere leefomstandigheden dan de onze.’

China (Yunnan) Veertjes met pompoenen op bewegende veertjes, tientallen bedels en Kauri schelpen.

‘We trekken niet door wildparken, maar gaan bij voorkeur naar dorpen op het platteland en de steden in Afrikaanse en Aziatische landen zoals; China, Zuid Korea, Zuid-en West Afrika, Vietnam, Thailand, Myanmar, maar ook Bolivia, Iran, etc. We struinen bij voorkeur over lokale markten en door niet toeristische plaatsen. Direct van de mensen kopen die de hoed hebben gemaakt of gedragen is het leukst!’

Myanmar (Naga) Rieten band, veertjes in pennen van stekelvarken.

‘We hebben hoeden van volwassenen en kinderen van allerlei materialen: textiel, blik, zilver, borduursels, bamboe, kralen, bonen, vilt, botten, veren, etc. Met eenvoudige materialen en gereedschap kunnen mensen de prachtigste creaties maken.’

Vietnam (Sapa)
Gevlochten katoenen strengen met 2 metalen pennen. Op de hoed zilveren bewerkt schaaltje, dat vervangen kan worden door schaaltjes in allerlei variaties.

‘In veel culturen kleden en versieren mensen zich nog dagelijks op een traditionele manier, of pakken uit tijdens feesten en religieuze rituelen. Hoeden bieden natuurlijk ook bescherming tegen zon of kou. Het interessante is dat mensen ermee communiceren; ben je nog vrijgezel, bij welke groepering/stam hoor je, wat is je beroep, status en rijkdom, etc. Dat maakt hoeden interessant.’

Vietnam/China
Boeddhistische kroon van karton, 2-zijdig bewerkt met religieuze tekeningen, bijeengehouden door linten, gedragen bij religieuze ceremoniën.

‘We kiezen hoeden om de betekenis, het materiaalgebruik, de vorm, de techniek en vaak om de herinnering aan de locaties en de mensen die we ontmoetten. Elke hoed vertelt een verhaal, dat is voor ons de belangrijkste waarde’, aldus Karin van Paassen.

Terug naar ‘Hoekse verzamelaars

Categorie: Geen categorie, Het verhaal achter de verzameling