5x wit, 1x rood 'het karakter van de Hoekse vuurtoren'

5x wit, 1x rood ‘het karakter van de Hoekse vuurtoren’

De vuurtoren stond centraal, maar verder was het een avond vol ouderwetse gezelligheid, nieuwtjes en anekdotes. Alles opgediend met een ‘kunstzinnig sausje’. In de hoofdrol: René Vas van het Kustverlichtingsmuseum en accordeonist Daniël Sieczkowsky.

Sfeervolle start
Christel Groels opende de avond met warme woorden voor de prachtige locatie en de introductie van het jaarthema van de stichting: LICHT. Na haar enthousiaste inleiding vervolgde Ed van Berkel met het gedicht Het Hoge Licht (klik hier voor de tekst).

Renés passie
Zonder enige moeite wist René Vas zijn passie voor vuurtorens over te brengen op het publiek in Café Harwich (ruim vijftig bezoekers). Zijn verhaal werd sfeervol begeleid door accordeonist Daniel Sieczkowski.

En de ton die viel in duigen …
Wist je dat het liedje over die ton verwijst naar een vondst van ontdekkingsreiger Jan Huigen? Die bedacht de ton als baken voor de scheepvaart. Helaas voor Jan kwam de ton tijdens een nacht met strenge vorst zodanig onder druk te staan dat ze in duigen viel. Rene Vas: ‘Geen kinderliedje dus.’

Lief voor de vogels
Het verhaal van René zat ook vol interessante wetenswaardigheden. Over de vogelverlichting bijvoorbeeld waarmee wordt voorkomen dat vogels zich massaal tegen vuurtorens te pletter vliegen.

Veranderend imago vuurtorenwachter

Vuurtorenwachter op hakken
René maakte ook flinke indruk met zijn loftuitingen aan het adres van de vuurtorenwachter van de Brandaris. ‘De zwoegende man die vooral bezig was met de verlichting in de toren heeft plaatsgemaakt voor een jonge vrouw op hakken die zich hoofdzakelijk richt op de scheepvaartbegeleiding.’

Fantastische avond
Alles bij elkaar wisten René en Daniël het publiek twee keer een uur aan zich te binden. Ook de gezellige pauze, met ‘een rondje bitterballen van de stichting’, mag niet onvermeld blijven. ‘René, het was een fantastische avond. Je maakte het beroep van vuurtorenwachter sexy’, zo besloot Christel Groels tegen half elf de bijeenkomst.