Het was weer een ‘volle bak’, donderdagavond 6 april. Dit keer in Dechi Beach, aan de Zeekant. Een kleine 80 kunstliefhebbers genoten daar van de lezing van kunsthistoricus Hoo Man Chan over De STIJL, en de Oudwoningen. Dechi Beach bleek een prachtige locatie voor zo’n evenement. Bijzonder was vooral het fragment waarin Chan vertelde over het schilderij ‘De Pier en de Oceaan’ van Piet Mondriaan, tegen de achtergrond van de Noorderpier.

De pier en de oceaan, Piet Mondriaan

De lezing gaf inzicht in het artistieke klimaat waarin J.J.P. Oud zijn karakteristieke woningen ontwikkelde, met een basale vormgeving vol uitbalanceerde geometrische figuren.

Onder de aanwezigen waren er ook wat Hoekenezen die speciaal om de Oudwoningen naar Dechi Beach waren gekomen. Voor een enkeling had er wel ‘wat meer Oud’ en ‘wat minder kunst’ in de lezing gemogen. Anderen vonden deze nieuwe blik juist verrassend. Hun beleving werd het best verwoord in een mail die we na afloop in onze mailbox vonden:

‘Geacht bestuur, hartelijk dank voor deze avond. Al is deze kunst niet ons ding, hebben wij wel geïnteresseerd geluisterd naar de meer dan enthousiaste presentatie door Hoo Man Chan, wat kan die man vertellen. Geweldig. Simon en José Mostert.’

Foto’s: Marjan Moerman en Ed van Berkel