Stichting KUnSTPLAATS steunt onderstaand initiatief van Ghislaine Faase, Mirjam Visser, Karin van Paassen en Ed van Berkel voor een kunstwerk voor het bijna vergeten Kamp Vianda.

Het herdenkingsplateau is een van de 25 plannen die zijn ingediend in het kader van ‘Hoek van Holland sterker door nieuwe ideeën’. Stem voor 31 oktober op dit plan. Ga daarvoor naar deze website. Klik daar op Hoek van Holland en daarna op Alle plannen. Daar kunt u stemmen op Monument Kamp Vianda. Na registratie, kun je 3 stemmen uitbrengen. Dat kan op verschillende projecten, maar ze kunnen ook alledrie naar Kamp Vianda.

Focus op vergeten Joods vluchtelingenkamp

Maar weinig mensen weten dat er van 1938 tot het begin van WO II een Joods vluchtelingenkamp was in Hoek van Holland. Er kwamen mannen terecht die vanuit Nazi-Duitsland naar Nederland vluchtten. Ze verwachtten hier vrijheid, maar in plaats daarvan werden ze opgesloten in Kamp Vianda. Bij de Duitse inval (mei 1940) droeg de Nederlandse kampleiding hen over aan de Duitsers. Die stuurden ze terug naar Duitsland. Daar werden ze vermoord.

Waar was het kamp?

Het kamp was gevestigd in de voormalige exportslachterij Vianda aan de Slachthuisweg, op het huidige DSM-terrein.

Wat willen we?

Een plateau met korte informatie en een impressie van de situatie in het kamp in 1938, aan het fietspad langs de Waterweg (bij DSM).

En verder?

Het plateau wordt onderdeel van een groter project. Er zijn ideeën voor lezingen door Historisch Genootschap HvH en lessen op scholen in ons dorp en de regio. Verder willen we een theatervoorstelling op de plek waar het destijds gebeurde.

Waarom?

Met dit project willen we voorkomen dat deze gebeurtenis uit de geschiedenis verdwijnt. We willen dat voorbijgangers zich realiseren dat vrijheid niet vanzelfsprekend is, en dat de meest gruwelijke gebeurtenissen altijd ergens een begin hebben. De eerste stappen in de richting van de latere genocide werden ook in onze regio gezet.

Categorie: archief