Vanessa Obinu studeerde in 2000 af aan de Willem de Kooning Academie als autonoom beeldend kunstenaar.

Vanessa is een verwoed verzamelaar & verwonderaarAls in een romantische zoektocht naar verstilling, bewaart zij haar verzameling van schatten uit zee in haar curiositeitenkabinet. Onder stolpen, in doosjes, kistjes en kastjes zet ze de tijd even stil en voegt ze haar verzamelingen samen, om zo wonderlijke nieuwe beelden en verhalen te creëren.

Vanessa: ‘Ik word enorm gelukkig van natuurhistorische musea. Ik kan hier uren dwalen tussen de vitrines vol verhalen uit het verleden. Ze inspireren me enorm.’

In haar werk vormen de curiositeiten-kabinetten, die tijdens de Renaissance in Europa zijn opgedoken, een grote inspiratiebron.

Vanessa: ‘Het waren echte verzamelaarskamers, vol allerhande eigenaardigheden, met een uitgesproken voorkeur voor het vreemde en het ongeziene.’

Objecten uit de natuurgeschiedenis zoals opgezette dieren, zeldzame insecten of geraamtes gingen hand in hand met volkslegendes en bijgeloof; je vond er maar al te vaak sporen van mythische dieren zoals drakenbloed, hoorns van de eenhoorn of vreemde wezens, waarbij taxidermisten diverse dieren tot één nieuw dier samenvoegden.’

In de curiositeitenkabi-netten van Vanessa Obinu vind je verzame-lingen die net als in de vroegere kabinetten ba- lanceren tussen natuur- wetenschap en fictie.

Terug naar ‘Hoekse verzamelaars’

Categorie: Geen categorie