Ruim 70 bezoekers luisterden ademloos toe tijdens de presentatie van Henk van der Lugt (Historische Genootschap) op 15 februari in Café Harwich. Het thema WONEN TOEN. Met deze avond opende Stichting KUnSTPLAATS een jaar dat helemaal in het teken staat van WONEN.

Hoekse Stijl, de kunst van het wonen
Tijdens de presentatie passeerden talloze historische tekeningen en foto’s de revue. De eerste onderkomens voor de arbeiders bij het graven van de Nieuwe Waterweg, een enkele primitieve woning in het duingebied, de eerste woonwijkjes.

Er was een duidelijke scheiding tussen de tijd voor de spoorlijn (1893) en de periode erna. Woningen voor spoorwegpersoneel (De Blikken Buurt), voor ambtenaren van Rijkswaterstaat en voor de loodsen. Duidelijk werd dat Hoek van Holland ook op woongebied een geheel eigen ontwikkeling doormaakte. Alles in het teken van de haven en aansluitende infrastructuur.

Gezelligheid troef
De bezoekers werden ontvangen in een ambiance die kenmerkend is voor de activiteiten van Stichting KUnSTPLAATS. En op een typisch Hoekse locatie, met toepasselijke muziek en koffie bij binnenkomst en bitterballen in de pauze. De aanwezigen genoten.

foto Mirjam Visser

8 maart: reprise
De belangstelling voor de avond was zo groot dat er al snel een wachtlijst ontstond. Vorige week besloot de stichting het programma op 8 maart te herhalen. Helaas voor de ‘laatbeslissers’ is deze avond nu al uitverkocht.

6 april: vervolg
De ‘historische’ avond krijgt een meer ‘kunstzinnig’ vervolg op 6 april. Dan geeft cultuurhistoricus Hoo Man Chan inzicht in De Stijl (opgericht in 1917), inspiratiebron voor architect Oud (van de Oud-woningen).